Liikunnasta ja ruokavaliosta elämäntapa

Usein ajatellaan että missit treenaavat ainoastaan tavoitellakseen sitä täydellistä missi vartaloa; pyöreää peppua, kapeaa vyötäröä, unohtamatta hyviä vatsalihaksia.  Odotuksen ja arvostelutkin kohdistuvatkin usein missejä kohtaan ulkoisiin tekijöihin ja kaikkien missien tulisi kuulua vartaloltaansamaan muottiin. 

183B9735.jpg

Voin onnekseni kuitenkin todeta että me kaikki Misshelsinki allstar-finalistit olemme uniikkeja ja omaamme jokainen erilaisen vartalotyypin. Meidän kiertueen aikana vatsalihakset ovat toissijainen juttu ja keskitymmekin valmentajien kanssa ennenkaikkea meidän jaksamiseen ja mielen hyvinvointiin. Fitdiamondsin Heidi Sorsa ja Jari Sorsa ovat luonneet meille treeni- ja ruokaohjelmat, joilla voimme kasvattaa lihasmassaa ja kehittää fyysistä kuntoa niin että meidän energiatasot kuitenkin säilyvät kokoajan korkealla. Tämä tarkoittaa sitä että treenaamme tehokkaasti 4-5kertaa viikossa ja että ruokavalio on runsas ja monipuolinen. Ruokavalio räätälöidään kaikille yksilöllisesti ja vaihtoehtoja on paljon. Tärkeintä on löytää juuri sellaiset raaka-aineet joista itse tykkää, koska silloin ruokavalion noudattaminen on mielekkäämpää ja helpompaa, sekä välttyy pahimmilta houkutuksilta. Treeni määrät on tarkkaan mietitty kehityksen kannalta ja säännöllinen treenaaminen antaa todella paljon energiaa ja vaikuttaa myös unenlaatuun. Union meille todella tärkeää koska se heijastaa taas ihoon, palautumiseen ja mieleen.  Hyvät ja positiiviset ajatukset motivoivat ja vie meitä isoin harppauksin eteenpäin. Misshelsinki kiertueella tavoitteena on saavuttaa hyvinvoiva kokonaisuus. Tunnollisesti kun noudattaa valmentajien ohjeita niin kaiken tämän lisäksi varmasti meistä jokainen tulee saamaan finaaliin oman unelmien vartalon, vaikka painoarvoa ei aseteta ainoastaan ulkoiseen olemukseen.  

183B9669.jpg

 

Valmentajien läsnäolo kiertueen aikana on todella tärkeää ja tapaammekin heitä säännöllisesti treenileirien merkeissä.  Bootcampeilla käydään läpi kuulumisia, treenataan kovaa ja tehdään myös kehonkoostumusmittaukset. Mittauksilla pystymme yhdessä valmentajan kanssa seuraamaan mihin suuntaan olemme menossa ja onko tarvetta tehdä muutoksia treeniin tai ruokavalioon. Viime maanantaina meillä oli Esport bristolilla ensimäinen mittaus ja oli todella mielenkiintoista nähdä ja kuulla missä mennään.  Jokainen meistä kävi infrapunakamerassa ja näimme meidän oman figuurin 3D-kuvana. Mittaus toistetaan myöhemmin jolloin pystymme vertaamaan kuvia toisiinsa ja seuraamaan omaa kehitystä.  Misshelsinki kiertueella emme tule seuraamaan painoa tai rasvaprosenttia vaan mittauksilla seuraamme juuri lihaskehitystä ja figuuria. Meillä on todella tiivis finalisti porukka ja hyvä yhteishenki. Ensimmäisellä treenileirillä huomasin kuinka ihanasti kaikki kannustaa toisia ja tämä sainkin kesken treenin ison hymyn mun huulille. Näistä päivistä saa ihan mielettömän tsempin jatkaa kohti omia tavoitteita! Tsemppiä myös teidän lukijoiden treeneihin ja listaan teille vielä viisi omaa suosikki treeni vinkkiä!

5 vinkkiä hyviin treeni tuloksiin:

  1. Satsaa hyvään valmentajaan. Valmentajan tulee kuunnella sinun omia toiveita ja tavoitteet pitää olla yhdessä suunniteltu.
  2. Keskity. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Noudata treeniohjelmia.
  3. Jos olet väsynyt, älä treenaa. Opi tunnistamaan mielen ja kropan väsymyksen erot. Mieli usein huijaa kroppaa ja olo voi tuntua väsyneeltä vaikka todellisuudessa jaksat. Jos taas kroppa on todella väsynyt niin treenistä et saa kaikkea hyötyä irti ja loukkaantumisen riski kasvaa.
  4. Syö hyvin ja säännöllisesti. Ruoka on kehomme polttoainetta.  Älä jätä aterioita välistä, jotta jaksat treenata. 
  5. Nauti! Treenimuotoja ja lajeja on todella paljon. Tee sitä mistä tykkäät, jos salilla käyminen maistuu puulta niin vaihda johonki miellekkäämpään. Tärkeintä on että liikut! ☺
183B9538.jpg
183B9626.jpg

 

 

Kuvaaja: Juho Tirkkonen     Vaatteet: Yvette Lisäravinteet: M-Nutrition 

 

Terkuin,  Janna-Juulia Vuorela

Instagram: @jannajuuliavuorela